ملیکا نادری

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
بیماری‌هایی که با نوشتن درمان می‌شوند‍‌ | تاثیر نوشتن در درمان

شما با مطالعه‌ی این مقاله با تاثیر نوشتن در درمان بیماری‌های جسمی و روحی آشنا می‌شوید.

نوشتن یکی از بهترین روش‌ها برای تخلیه انواع انرژی مثبت و منفی است.

تاثیر نوشتن در زندگی

امروزه بسیاری از افراد نوشتن را روشی ساده اما تاثیرگذار برای  ابراز احساسات و  انتقال انرژی می‌شناسند.

طی سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی در مورد نقش نوشتن برای رسیدن به آرزوها (قوانین جذب)، مرورکردن و نوشتن از داشته‌ها ( قوانین شکرگزاری ) و جدیدترین دستاورد آن، نوشتن راهی برای درمان بیماری‌های جسمی و روحی ( نوشتاردرمانی ) منتشر شده است .

عمل نوشتن با ایجاد یک رابطه‌ی مستقیم و سه گانه بین ذهن، چشم و دست به شما فرصت بازنگری و دوباره فکر کردن می‌دهد.

به عنوان مثال: در مورد انتخاب رشته می‌توان با کمک نوشتن (آزادنویسی) و تهیه‌ی یک لیست از فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید به جنبه‌های مختلف موضوع نگاه کرده، از اطرافیان مشورت بگیرید و ضمن یادداشت کردن نظراتشان در نهایت بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

نوشتن یک عادت مفید روزانه

ما با افزایش آگاهی و ایجاد عادت‌های مفید می‌توانیم زمینه‌ی موفقیت خودمان را در جنبه‌های فردی و اجتماعی فراهم کنیم.

با هدف داشتن یک زندگی سالم از لحاظ جسمی و روحی لازم است که تغییراتی صورت گیرد. اما کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند که تغییر از درون خود  ما  شروع  می‌شود.

برای  اولین قدم می‌توانید از همین امروز شروع کنید و هر روز یک صفحه کتاب بخوانید. اگر شما همین یک عادت ساده و کوچک را به برنامه‌های روزانه‌ی خود اضافه کنید، پس از گذشت مدت کوتاهی می‌توانید تاثیرات مطالعه را بر رفتار، گفتار و تفکرات خود مشاهده کنید.

اگر هر روز:

1صفحه کتاب بخوانید در طول یک سال شما 365 صفحه کتاب خوانده‌اید.

2 صفحه کتاب بخوانید در طول یکسال شما 730 صفحه کتاب خوانده‌اید.

3 صفحه کتاب بخوانید در طول یکسال شما 1.095 صفحه کتاب خوانده‌اید.

10 صفحه کتاب بخوانید در طول یکسال شما 3.650 صفحه کتاب خوانده‌اید.

آیا این عادت ساده که نهایتا 10 دقیقه  از 1.440 دقیقه‌ای که هر روز در اختیار دارید را به خود اختصاص ‌دهد، ارزش تلاش کردن و تداوم داشتن را ندارد؟

انتخاب با شماست.

تاثیر نوشتن در درمان بیماری‌ها

نوشتاردرمانی با کمک گرفتن از قدرت پردازش کلمات مغز و انتقال اطلاعات پردازش شده به ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه باعث ایجاد یک چرخه‌ی مستقیم بین دریافت، پردازش و تفکیک اطلاعات می‌شود. به همین دلیل، هنگام نوشتن شما قدم به راه‌های غریب و آشنایی می‌گذارید که، هیچ ابزاری بجز نوشتن شما را به این مقصد نخواهد رساند.

یکی از مهم‌ترین  ویژگی‌های روش نوشتاردرمانی سادگی آن است. سادگی به این معنا که به ابزار و متریال خاصی نیاز ندارید. تقریباً در هر زمان و مکان با همراه داشتن کاغذ، خودکار، مداد، ماژیک یا هرنوع نوشت‌افزار دیگری قابل اجرا است. شما با یادگرفتن اصولی این روش می‌توانید تمرینات ساده‌ای برای کمک به بهبود زندگی روانی خود انجام دهید و در صورت نیاز از یک درمانگر و فرد متخصص کمک بگیرید.

 

ما در این بخش به دو مورد از بیماری‌های روحی و جسمی اشاره می‌کنیم که تاثیر نوشتن بر روند بهبود و درمان آن‌ها از نظر آزمایشات و تحقیقات علمی کاملاً اثبات شده است.

تحقیقات صورت گرفته در این مورد ثابت کرده‌است که نوشتار درمانی (نوشتن درمانی) سبب کنترل و کاهش هیجانات ناشی از وقایع استرس‌زا، ناراحت‌کننده، متشنج، آشفتگی و … می‌شود. از همین رو لازم است که نوشتاردرمانی را در دو جنبه‌ی بیماری‌های روحی و جسمی به صورت مجزا مورد مطالعه قرار دهیم.

 تاثیرنوشتن در درمان بیماری‌های روحی و روانی

نوشتن عبارت است از کنار هم قرار گرفتن کلمات و انسجام آن‌ها  برای انتقال یک مفهوم یا معنا.

سال‌ها است که محققان تلاش می‌کنند تا به مردم یادآوری کنند کلماتی که روزانه مورد استفاده قرار می‌دهند چه تاثیری بر محیط و خودشان باقی می‌گذارد.

حتماً شما هم تا به حال این آزمایش معروف را شنیده‌اید که می‌گویند:

اگر دو گل را در شرایط کاملاً یکسان قرار داده و در یک بازه‌ی زمانی مشخص به یکی از گل‌ها صفت‌های خوب و مثبت و به دیگری صفت‌های منفی را نسبت دهیم، پس از گذشت مدت کوتاهی، نتیجه‌ی به کار بردن کلمات در رشد و نمو آن‌ها قابل مشاهده است.

گلی که مورد لطف و محبت قرار گرفته سر زنده و با نشاط است و دیگری پژمرده شده یا به اصطلاح قهر کرده است. با این تفاسیر انسان که یک موجود اثرگذار و اثرپذیر است اگر به این نکته طلایی توجه نکند چه آینده‌ای در انتظارش خواهد بود؟

 

رابطه‌ی نوشتاردرمانی و PTSD

اختلال استرس پس از سانحه (Post-traumatic stress disorder)

وضعیت روانی را شامل می‌شود که از طریق شنیدن یا تجربه‌ی مستقیم، پشت سر گذاشتن رویدادهای طبیعی ( سیل، زلزله، طوفان ) یا رویدادهای مصنوعی( جنگ، تصادف، آزارهای جنسی ) و سوانح تلخ و سهمگین در افراد به وجود می‌آید. براساس آمارهای گرفته شده تقریبا بین 7 تا 8 درصد افراد کره‌ی زمین به اختلال PTSD مبتلا هستند که زنان سهم بیشتری در این آمار را به خود اختصاص می‌دهند.

نتایج یک پیش‌بینی علمی در  USA نشان می‌دهد که از میان سربازان جنگ‌های اخیر آمریکا، حدود 10 درصد در سال ۲۰۲۵( میلادی ) همچنان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

علائم شایع اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD

  • بی‌قراری و ناآرامی غیر قابل کنترل
  • گوشه‌گیری و دوری از جمع
  • اختلالات خواب ( بدون داشتن سابقه‌ی قبلی)
  • تمایل به انجام کارهای تکراری
  • احساس گناه و شرمندگی بی‌دلیل

 

درمان‌های رایج اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD

فرایند درمان افراد مبتلا به PTSD معمولاً با به‌کارگیری دو روش همزمان رفتارگرایی و روانشناسی شناختی زیر نظر درمانگر صورت می‌گیرد.

در مراحل پیشرفته برای کنترل و جلوگیری از شدت یافتن بیماری از داروهایی با خاصیت کنترل هیجانات و احساسات مثل (فلوکسیتین، ایمی پرامین، سیتالوپرام، کلونیدین و پروپرانولول و…) تجویز می‌شود. استفاده کردن از این دارو‌ها بدون دستور پزشک می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به وجود آورد.

تاثیر نوشتن بر درمان PTSD

براساس پژوهش‌های صورت گرفته، نوشتن از عواطف و احساسات  واقعی به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر با واقعیت مسائل روبه رو شوند. نوشتن یک ابزار کمکی برای رسیدن به مرحله‌ی پذیرش است. نوشتن درباه‌ی احساسی که دارید به شما کمک می‌کند تا با آن ارتباط برقرار کنید و با زاویه‌ی متفاوتی به مسائل نگاه کنید.

رابطه‌ی نوشتاردرمانی و اختلال افسردگی عمده (ماژور)

اختلال افسردگی عمده افسردگی ماژور (Major Depressive Disorder)

یک بیماری روانی محسوب می‌شود که با گذشت حداقل دو هفته از علائم افسردگی، همچون کمبود عزت‌نفس، بی‌علاقگی نسبت به انجام کارهای روزانه، خستگی مفرط، بی اشتهایی، پرخوری، احساس درد جسمانی، هذیان‌گویی و… قابل بررسی و تشخیص خواهد بود. براساس آمارهای گرفته شده بین 2تا 7 درصد از مبتلایان به این بیماری در نهایت دست به خودکشی زده و جان خود را از دست می‌دهند.

حدوداً بیش از 60 درصد افرادی که از طریق خودکشی از دنیا می‌روند به نوعی از افسردگی یا اختلالات خلقی مبتلا هستند.

شایان ذکر است که سابقه‌ی داشتن بیماری‌های ژنتیکی و عوامل زیستی و محیطی می‌تواند در میزان ابتلا و شدت یافتن بیماری نقش داشته باشد.

مراجعه‌ی زودهنگام به درمانگر می‌تواند از وقوع اتفاقات ناگواری مثل: خودکشی، گرایش به مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی و روی آوردن به جمع‌های نامناسب  جلوگیری کند.

علائم شایع افسردگی عمده (افسردگی ماژور)

  • کاهش کیفیت روابط فرد مبتلا به افسرگی با اعضای خانواده، دوستان و همکاران
  • تجربه‌ی طولانی احساسات منفی از قبیل پوچی، بی‌ارزشی، پشیمانی و…
  • مشکلات گوارشی (بدون داشتن سابقه‌ی بیماری)
  • افزایش یا کاهش اشتها ( پرخوری یا کم‌خوری)
  • سردردهای مزمن و بی‌دلیل، دردهای عضلانی

درمان‌های رایج افسرگی ماژور

در روند درمان افسردگی ماژور باتوجه به تشخیص پزشک، شدت و مدت‌ زمان ابتلا، عوامل ژنتیکی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای موارد این چنینی از چند روش گفتاردرمانی، شوک درمانی، دارو درمانی، نوشتاردرمانی و روان‌درمانی به صورت جداگانه یا ترکیب چند گزینه صورت می‌گیرد.

تاثیر نوشتن در درمان افسردگی ماژور

افسردگی ماژور یک بیماری بالینی قابل درمان است. اولین قدم برای شروع درمان شناسایی آن و ایجاد انگیزه در فرد مبتلا نسبت به درمان است. در روش نوشتاردرمانی با استفاده از تمرینات خلاقانه و متنوع، تغییرات کوچک اما ماندگاری در روحیه‌ی بیمار ایجاد می‌شود که پس از پایان یافتن جلسه، شور و اشتیاق فروان بیمار برای ادامه‌ی درمان قابل مشاهده است.

فراموش نکنید که هیچکس نسبت به اینکه افسرده باشد احساس خوبی ندارد؛ پس خود بیمار بیشتر از هرکسی علاقه‌مند است که درمان شود. فقط کافی است از داشتن یک پزشک و تکیه‌گاه اطمینان حاصل کند.

تاثیر نوشتن در درمان بیماری‌های جسمی

به چه می‌اندیشید؟

بیشتر مردم زندگی را پیکار می انگارند اما زندگی پیکار نیست، بازی است. عیسی مسیح آموخت که زندگی، بازی بزرگ داد و ستد است؛ زیرا آنچه آدمی بکارد همان را درو خواهد کرد. یعنی هر آنچه از آدمی در سخن یا عمل آشکار شود یا بروز کند به خود او باز خواهد گشت و هر چه بدهد باز خواهد گرفت.

(از کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شیل)

 

فلورانس اسکاول شیل  یکی از بهترین نویسندگانی است که تا کنون در حوزه‌ی توسعه و رشد فردی آثار محبوبی به نام ‌ها ( مجموعه چهار اثر از فلورانس اسکاول شیل( کتاب بازی زندگی و راه این بازی، کلام تو عصای معجزه‌گر تو است، در مخفی توفیق) نفوذ کلام منتشر کرده است. او در این کتاب‌ها با زبانی ساده و تاثیرگذار به نکات تامل‌برانگیزی اشاره می‌کند.

یکی از مهم‌ترین آن‌ها تاثیر استفاده از کلمات در رویدادهای زندگی یا به معنای دیگر ساختن زندگی دارد. نمونه‌های زیادی در این کتاب ذکر شده‌است که افراد به طور خواسته یا ناخواسته چه رویدادهایی را در زندگی خود رقم می‌زنند.

مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی افرادی که به دنبال پاسخی برای اتفاقات زندگی خود هستند توصیه می‌شود.

در تمامی ادیان به روش‌های مختلفی به مثبت اندیشی و خیرخواهی اشاره شده است. آنچه که به آن می‌اندیشید برای شما رخ خواهد داد، دیر یا زود اما حتماً. از نیروی کلمات و افکار می‌توان برای شفای جسم و جان کمک گرفت. به هرچه که می‌خواهید عمیق و با تمرکز فکر کنید. از زندگی چه می‌خواهید؟ خوب فکر کنید.

 

رابطه‌ی نوشتاردرمانی و بیماری HIV

بیماری ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی به انگلیسی

  (Acquired immune deficiency syndrome) نوعی ویروس است که  با هدف آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن  و تحت تاثیر قراردادن سلول های CD4 که از نوع سلول های ایمنی دسته (T) هستند، موجب تخریب و از بین رفتن آن‌ها می‌شود. از بین رفتن سلول‌های ایمنی در فرد مبتلا طی بلند‌مدت میزان خطر ابتلا به انواع بیماری‌های ساده و سخت (انواع سرطان‌ها) را افزایش می‌دهد.

HIVعموما از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، سرسوزن‌های آلوده، انتقال خون آلوده، مادر به فرزند (دوران بارداری)  انتقال می‌یابد.

متاسفانه تاکنون هیچ درمان قطعی و روش پیشگیری یا واکسیناسیونی برای این بیماری کشف نشده اما استفاده از داروهای ضدویروسی می‌تواند تا حد زیادی فرد مبتلا را به  روال زندگی طبیعی برگرداند.

علائم ابتلا به ویروس ایدز

این ویرویس از 3 فاز متفاوت 1. عفونت حاد 2. نهفتگی 3. ایدز  تشکیل می‌شود.

  1. عفونت حاد: بسیاری از افراد پس از گذشت 2 الی 4 هفته از قرار گرفتن در معرض ابتلا به این بیماری علائمی مثل شبه-آنفلوآنزا یا شبه-مونونوکلئوز  از خود بروز می‌دهند. هرچند که گروه دیگر هیچ علائمی را در خود مشاهده نمی‌کنند. برخی از این علائم عبارتند از: تب، زخم در اندام تناسلی، خارش پوست، سردرد و…
  2. نهفتگی

این مرحله از بیماری پس از پشت‌سر گذاشتن یا نگذاشتن علائم مراحل قبل شروع می‌شود. این مرحله از 3 سال تا 20 سال و به طور میانگین 8 سال بدون بروز کوچک‌ترین علائمی زندگی فرد را در بر می‌گیرد. مدت زمان دوران نهفتگی با قدرت سیستم دفاعی فرد مبتلا ارتباط مستقیم دارد.

3.ایدز

پس از پشت سر گذاشتن مرحله‎ی نهفتگی تغیراتی در وضعیت جسمانی فرد به وجود می‌آید که شامل : کاهش وزن شدید، مشکلات گوارشی، تب‌های طولانی مدت با درجه‌ی بالا و… می‌شود.

تاثیر نوشتن در درمان بیماری ایدز

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که نوشتن در درمان بیماری‌های جسمی دارد، ایجاد رابطه‌ی صمیمانه بین افکار و اجزای بدن است.

شواهد مبنی بر استفاده‌ی همزمان از روش دارو‌درمانی، نوشتاردرمانی و گفتاردرمانی نشان می‌دهد که استفاده همزمان از این روش‌ها پیامدهای مثبتی به همراه داشته است.

تکنیک‌هایی که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود با هدف تقویت روحیه، ایجاد احساس شادی، نشاط و امید به زندگی تمرینات زیر را شامل می‌شود:

  • نوشتن جملات مثبت و تاکیدی
  • برنامه‌ریزی برای آینده
  • نوشتن از آرزوها
  • مرور خاطرات خوشایند
  • ایجاد انگیزه برای ادامه دادن درمان

 

رابطه‌ی نوشتاردرمانی و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک(PCOS)

 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از اختلالات شایع هورمونی در بانوان در سنین بارداری است. در افراد مبتلا به پلی‌کیستیک بهم ریختگی‌های هورمونی ( افزایش هورمون‌های مردانه) بسیار شایع است . در این وضعیت تخمدان‌ها ضمن آزاد کردن فولیکول ممکن است  نتوانند به صورت منظم تخمک آزاد کنند.

علائم شایع پلی‌کیستیک

  • پریودهای نامنظم (کمتراز 9 بار بیشتر از 12 بار در یک سال)
  • رشدموهای زائد در بدن بانوان(هیرسوتیسم)
  • آکنه شدید
  • مشکلات بارداری( عدم بارداری، سقط جنین)
  • خونریزی و درد شدید در عادات ماهانه

درمان‌های رایج پلی‌کیستیک

  • تغییر سبک زندگی( ورزش)
  • دارو درمانی
  • پروژسترون درمانی
  • نوشتاردرمانی
  • رژیم غذایی(کاهش وزن، کاهش مصرف مواد دارای کربوهیدرات‌)

تاثیرنوشتن در درمان بیماری پلی‌کیستیک

عوامل ایجاد کننده‌ی سندرم پلی‌کیستیک شامل: وراثت، افزایش وزن، عادت‌های ناسالم، استرس و… است.

پس از انجام آزمایشات لازم و شروع درمان‌های پزشکی می‌توان از روش نوشتاردرمانی برای کاهش استرس‌ و کنترل هیجانات در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه استفاده کرد.

نوشتن از عواملی که استرس را برای شما ایجاد می‌کنند  اضطرابتان را کاهش می‌دهد. این عمل ساده به شما کمک کند تا عوامل محرک را شناسایی کنید و در صدد برطرف کردن آن‌ها برآیید. بهم‌ریختگی‌های هورمونی که اغلب جنبه‌ی عصبی دارد در صورتی که مورد بی‌توجهی قرار بگیرند، می‌توانند مشکلات زیادی را برای سلامتی فرد ایجاد کنند.

با قلم خود معجزه بیافرینید

بدون شک شما پس از مطالعه‌ی این مقاله رویدادهایی از زندگی خود را مرور کرده‌اید که پیش از وقوع به آن‌ها اندیشیده بودید. همه‌ی انسان‌های کره‌ی زمین خالق آفریده شده‌اند.

هرکدام از ما در مدت‌زمان محدودی که برای زیستن داریم می‌توانیم چیزهایی را خلق کرده، رشد و پرورش دهیم. ما می‌توانیم انتقال دهنده‌ی آرامش، شادی، نشاط، امید و انگیزه به زندگی خود و محیط و آدم‌های اطرافمان باشیم. زیبایی خلق کنیم و لذت‌ آن را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

متاسفانه بسیاری از بیماری‌هایی که این روزها گریبان افراد را گرفته‌اند اغلب جنبه‌ی  روحی و روانی دارند. شناخت عوامل ایجاد کننده‌ی بیماری و سعی در کنترل یا برطرف کردن آن مسیر دشواری است که  سلامتی پایان شیرینی برای آن است.

در این میان، تکنیک‌های نوشتاردرمانی یکی از روش‌های ساده‌ای است که می‌تواند در بهبود طبیعی بیماری‌های روحی و روانی به افراد کمک کند و همچنین کیفیت زندگی و احساس رضایت شما را نسبت به زندگیتان افزایش دهد.

آنتونی رابینز بنیان گذارخیریه، سخنران انگیزشی، مربی، بازیگر و نویسنده‌ی کتاب‌های معروف انگیزشی (قدرت نامحدود، به سوی کامیابی)  می‌گوید:

“من بر این باورم که کارهای ساده و پیش پا افتاده هم بسیار نیرومند و کارآمد هستند”.

با الهام گرفتن از این جمله تصمیم بگیرید و با هدف داشتن یک زندگی خوب و سالم، روزانه کارهای ساده و کوچکی را انجام دهید تا در بلند مدت ناظر تاثیر آن‌ها باشید.

عشق بورزید، کتاب بخوانید، بنویسید، ورزش کنید، لبخند بزنید و تلاش کنید تا دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیدتاثیر نوشتن در درمان را دست کم نگیرید.

کلمه کلیدی اصلی: تاثیرنوشتن

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو
جستجو کردن
دسته بندی ها
مقالات مرتبط